Sunday, December 19, 2010

Overheating

print this pagePrint this page
Punca-punya terjadinya overheating pada enjin.

Kemungkinannya.

1. Kipas taidak berfungsi dengan baik...dah tak laju tak pon
kekadang jalan tak jalan.

2. Thermostat dah tidak baik atau tidak berfungsi.

3. Leve Coolant yang sedikit/rendah

4. Water Pump tak jalan ke sumbat ke

5. Meter temperature kiok?

6. Minyak itam abih?

7. Sensor temperature kat radiator utk 'auto on' kipas dah kiok

8. Fius kipas kiok.

9. clog radiator

10. bad radiator cap

11. blown head gasket (internal leak)

12. coolant leak

Pengalaman:

1. kete aku penah jd cmni dulu..
sume bende tukar sampai meter pun tukar
last skali br dpt tau yg head bengkok
abes byk gak la duit time tu..
ko tgk spare tank ko, ade air tendang ke x..
kalo air tendang senang keje laa..
confirm head bengkok..
maybe head gasket ko wat hal kot mcm aku dulu...
tu psl head bengkok

2. msalah mcm keter aku ja dulu... ... ... hang punya wiring earthing(pembumi) kat enjin ckup tak?? keter aku dulu, aku ptong head, tukaq double layer, termostat, hose2,switch2, pun tak ok jugak... .last2 buh earthing kat dlm enjin, terus ok ja... temp gauge tak gelong dah... .alhamdulilah... kedah - KL direct ok ja setakat nie...

* bro, klu nk tukar fan switch / termostat switch pastikah ORI HONDA dan ade tulis takat suhunya kat switch tu,,,... .ctoh 64*C, 78*c, (ader tulis punya) bli yg no. rendah punya.

3. Pernah jadi kat kereta aku... kalau tangki spare coolertu melimpah/penuh... air tendang la tu..check dulu termostart..aku punye 2 kali ganti termostart ori selang 1000km je..jadi balik..last tukar guna termostart accord ori..baru cun balik...

4.

No comments: